Geschiedenis

Het is alweer 20 jaar geleden dat we allemaal aangestoken werden door het tractorpulling virus! Dit allemaal kwam door Willem Dingerink, toen 43, die eind jaren ’80 wedstrijden in de Flevohof en hier in de Ijsselhallen bezocht! Na de zomer van 1989 kreeg hij de mogelijkheid een minipuller met een Chrysler 426ci v8 motor van Clemens Wellink te kopen, genaamd Little Rabbit. Deze minipuller maakte hij klaar om in 1990 te kunnen deelnemen in de A- divisie minipullers.

De naam werd door Willem zelf bedacht. Het werd Lambada, simpelweg omdat hij toen Lada dealer was en de eerste twee en de laatste twee letters van Lambada, het woord Lada maken. Dat Willem echt mocht deelnemen, had hij een beetje te danken aan speaker Klaas Wiedijk. Aanvankelijk mocht Willem niet meedoen doordat er teveel deelnemers bij de mini’s waren! Bij de eerste wedstrijd in Wierden ging de hele familie mee om te kijken wat tractorpulling was en hoe Willem het er vanaf ging brengen. Gert was gelijk aangestoken door het virus, hij was toen 13 jaar. Ook Wim vond het geweldig maar bleef de eerste jaren op de tribune hij was tenslotte nog maar 10 jaar oud! Willem maakte in die wedstrijd gelijk indruk en reed naar de 4de plaats

Lambada 1

Lambada 1

 

Lambada 1

Lambada 1

 

Lambada 1

Lambada 1

In dat eerste jaar belandde Willem uiteindelijk op de 4e plaats in het klassement van de NK. Maar de eerste plaats die Willem in dat jaar in Winsum behaalde, smaakte naar meer.
Hij kocht de toenmalige Europees kampioen Rabbit Injection zonder motor! Hij bouwde er samen met Michel Kooy een Chevy met blower in, en noemde het de Lambada 2. Hier reed hij de seizoenen ’91-’92-’93 mee. De tractor was erg betrouwbaar, maar kon net niet mee met de top.

Lambada 2

Lambada 2

 

Lambada 2

Lambada 2

 

Lambada 2

Lambada 2

Willem wilde meer en omdat Gert in 1994 16 jaar werd, besloot Willem eind 1993 zijn eerste eigen minipuller te bouwen. En jawel, met een dikke Hemi werd de Lambada 3 geboren. Gert reed in 1994, zijn eerste jaar, met de Lambada 2. Willem debuteerde met een geheel eigengemaakte tractor. Wat in Wierden mislukte, door problemen met de achteras, werd in de rest van het jaar goedgemaakt. Willem werd in 1994 namelijk voor het eerst Nederlands Kampioen! Dit was de eerste titel, waarna er velen volgden.

Lambada 3

Lambada 3

Lambada 3

Lambada 3

Lambada 2 en 3

Lambada 2 en 3

Eind 1994 had Gert genoeg geleerd en de 4de mini werd aangekocht. Dit keer één uit Duitsland. Een voormalig Amerikaanse machine met de grootste Chevy van die tijd, met de naam Le Coiffeur, werd geknipt en geschoren. We besloten om bijna alles aan deze tractor te vernieuwen, tot het frame aan toe. Met deze tractor verschenen we in 1995 aan de start, de Lambada 4. Wim toonde ondertussen ook steeds meer interesse voor de tractoren. Het seizoen 1995 werd een echte titanenstrijd tussen Willem en Gert. Uiteindelijk won Gert met zijn nieuwe Lambada 4 de titel doordat hij het meest constante had gepresteerd! In 1996 werd Wim 16 en gebeurde er iets wat nog niet gebeurd was binnen de tractorpulling. Wim ging ook rijden en zo reden we met zijn drieën tegen elkaar.

Lambada 4

Lambada 4

 

Lambada 4

Lambada 4

Lambada 4

Lambada 4

Eind 1997 besloten we weer een nieuwe mini te bouwen, de Lambada 5. Wim hield zich hier voornamelijk mee bezig. In het seizoen van 1998 stonden we aan de start met 2 Hemi’s en een Chevy. De strijd was mooi maar Willem had zijn Lambada 3 inmiddels in topconditie en daardoor kon Wim zijn vader niet verslaan. Willem pakte zowel het NK als de Eurocup, waar we inmiddels ook aan meededen.

Lambada 5

Lambada 5

Lambada 5

Lambada 5

Nog geen jaar nadat Wim zijn eerste mini bouwde, bouwde hij zijn tweede tractor, met een dikke Hemi en verbeteringen ten opzichte van de Lambada 5. Deze Lambada 6 is bij velen nog steeds bekend. In 1999 was de Lambada 6 onaantastbaar en won gemakkelijk de Nederlandse titel.

Lambada 6

Lambada 6

Willem presteerde dat jaar een stuk minder en hij zag uit naar een nieuwe uitdaging. De banden werden steeds belangrijker door het grotere vermogen van de motoren. Na bijna 10 jaar mini’s werd er bij ons steeds meer gepraat om net als de Bandit, en even later ook de Simply, bij de Vrije Klasse uit te gaan komen. 

Met natuurlijk 3 en in de 4,5ton 4 Hemi’s. Voordat dit gerealiseerd kon worden, moesten er nog wel wat motoronderdelen aangekocht worden. Hierbij kwam Willem weer terecht bij Michel Kooy. We wilden in eerste instantie alleen de TWD motor kopen, maar uiteindelijk hebben we de hele TWD gekocht, met als doel om een jaar later over te stappen na de Vrije Klasse! 
Hier foto’s van het jaar 2000 Willem met de TWD en Gert en Wim voor het laatste jaar samen in de miniklasse.

BS00000141

Lambada two wheel drive

Eind 2000 kwamen de eerste onderdelen voor onze nieuwe tractor in de Vrije Klasse, de Lambada 7! We hadden besloten om onze achteras en crossboxen bij Ralph Banter te kopen. Met de limietverdeling van toentertijd hadden we een crossbox voor 3 motoren en een crossbox voor 4 motoren. Die winter van 2000 werd er druk gebouwd om zo in 2001 te kunnen debuteren. Ook werd eind 2000 onze eerste echte grote sponsor binnengehaald. Eigenlijk meldde Bertus Boer zichzelf aan met de mededeling dat hij ons de komende jaren zou willen sponsoren. Iedereen weet hoe en wat we aan deze man te danken hebben gehad. De naam was dan ook snel bedacht: Inter-techno Lambada

Met die naam hebben we ons echt op de kaart gezet en hebben we enorm veel bekers, prijzen en titels in de wacht gesleept.

Inter-techno Lambada

Inter-techno Lambada

We hebben jarenlang in 3 klasse’s gereden. Dit was en is gigantisch veel werk. Het werk resulteerde in super resultaten. Zo werden wij, tot onze grote verbazing, in ons debuutjaar 2001 meteen Nederlands Kampioen in de Vrije Klasse 3,5ton. 

Vele titels volgden er met vele hoogtepunten. Zo was de mini Lambada 6 in 2003 en 2004 onverslaanbaar en behaalde 2 jaar achter elkaar alle titels. Een ander hoogtepunt was Putten 2006. We moesten daar zowel voor de Eurocup als voor het Nederlands Kampioenschap in totaal 5 klasse’s rijden. Onvoorstelbaar dat we daar een kwintet behaalden. Nog een hoogtepunt in 2006 was, om na jaren deelgenomen te hebben op het Europese Kampioenschap, eindelijk de titel te pakken.

 

Lambada 6

Lambada 6

Alle titels waren behaald en we keken naar een nieuwe uitdaging. Eind 2007 bouwden we een geheel nieuwe tractor die mooier sterker en vooral lichter moest worden. Op dat moment hadden we de doelstelling om in 2010 in de NTPA in Amerika al in ons achterhoofd. In 2008 reden we dan ook met een nieuw design. De tractor ging boven verwachting goed. In dat jaar was er weer een hoogtepunt die we van tevoren zeker niet hadden verwacht. We werden in Noorwegen alle 3 in hetzelfde weekend Europees Kampioen. Iets om nooit te vergeten!

 

Inter-techno Lambada

Inter-techno Lambada

In 2009 werd het duidelijk dat we in 2010 naar Amerika zouden vertrekken. De voorbereidingen konden beginnen. Eerst moesten we het seizoen 2009 gaan rijden. We hadden een doel! We hadden 45 titels en wilden proberen om voor 2010 een totaal van 50 titels binnen te halen. De start van het seizoen was geweldig. We wonnen met in de Vrije Klasse de eerste 17 wedstrijden op rij. De basis was gelegd en op het EK in Bakel behaalden we in de 3,5ton onze 50ste titel. Ons doel was gehaald. 

Nu, in 2010, zullen we een geheel nieuwe uitdaging aangaan. Meerijden in de grootste competitie van Amerika, NTPA! In een paar maanden tijd bouwden we een nieuwe mini, de lambada 7

Lambada 7

Lambada 7

Lambada USA Edition

Lambada USA Edition

Comments

comments

• 11 oktober 2014

Comments are closed.